نوروز پرماجرای تئاتر | از بستههای معیشتی تاریخ مصرف گذشته تا سقوط بازیگر در پشت صحنه
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۳۵۰۹
همشهری آنلاین- شقایق عرفینژاد: اولین و یکی از بدترین اتفاقها پیش از عید رقم خورد. در روزهای آخر اسفند اهالی تئاتر بستههای معیشتی برای نوروز دریافت کردند. اما وقتی آنها را باز کردند، متوجه یک اشکال کوچک شدند: تاریخ مصرف بستههای مواد غذایی ۲ سال بود که گذشته بود! یکی از بازیگران و اعضای خانه تئاتر هم ویدئویی منتشر کرد و با نشان دادن بستههای ماکارونی و برنج و حتی رب گوجه تاریخمصرفگذشته از این رفتار توهینآمیز گلایه کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما عجیبتر از اهدای بستههای معیشتی پاسخ خانه تئاتر به این اتفاق بود. خانه تئاتر نه تنها از این بی احترامی عذرخواهی نکرد که در بیانیهاش همه چیز را به پیش از استعفای شهرام گیلآبادی از مدیریت خانه تئاتر ربط داد و نوشت: «از مجموع ۳۰۰ بسته، ۲۰۸ بسته توسط ایشان در سال ۱۴۰۰ توزیع گردید که در همان زمان همه بستههای حمایتی تاریخ مصرفشان متعلق به سالهای ۹۹ و ۹۸ بوده و مابقی در انبار باقی ماند. هیأت مدیره از ماهیت آنها اطلاع دقیقی نداشت تا چند هفته پیش که این بستهها از انبار بیرون آمد و زیر نظر بازرس خانه شمرده شد. طبق گزارش ایشان تعداد و کسری بعضی اقلام و تاریخ مصرف آنها مشخص گردید. با چند تن از عزیزان خانه تئاتر در باره آنها مشورت شد. عزیزان اعلام داشتند که این اقلام خوراکی خشک مانند چای، برنج و حبوبات معمولا در ارجاع به کارخانهها، دوباره بستهبندی شده و با تاریخ جدید روانه بازار میشود. خانه تئاتر بهجای دور ریزی آن را به عهده مدیران محترم انجمنها گذاشته تا به تشخیص خود به عزیزانی که با تاریخ مصرف آنها مشکلی ندارند قرار دهد.»
بعد هم خطاب به بازیگری که ویدئوی اعتراضی را منتشر کرده بود نوشته شد این بستهها برای اعضایی بود که واقعا به این خواروبار نیاز دارند، نه برای عزیز محترم و معترضی که در خانه مطلوب و شرایط اقتصادی مناسبی قرار دارند و با ارسال ویدیو در شبکههای مجازی ابراز گلهمندی کردهاند! و این یعنی ارسال مواد غذایی که ۲ سال از تاریخ انقضای آنها گذشته است برای کسانی که واقعا به آنها نیاز دارند، اشکالی ندارد!
حاجی فیروز، از نژادپرستانه بودن تا حذف کاملاتفاق بعدی در اولین روزهای نوروز افتاد که هم بد بود و هم عجیب. هر سال نوروز شهرداری تهران کارناوالهای نوروزی به پا میکرد و با راه انداختن عروسکهای بزرگ و گروههای موسیقی از نواحی مختلف ایران و چیدن سفرههای هفت سین و تخم مرغهای رنگی بزرگ سعی میکرد حس و حال دیگری به خیابانها بدهد. نوروز ۱۴۰۰ اما اتفاق جالبی افتاد. در حرکتی عجیب یک باره بعد از قرنها، تشخیص داده شد که چهره حاجی فیروز نژادپرستانه است! محمد جوادییگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همان وقت به زیرمجموعههای شهرداری دستور داد: «به دلیل وجود نقدهایی که در مورد چهره سیاه حاجیفیروز و نژادپرستانه دانستن چهره او، وجود دارد برای پیشگیری از سوءبرداشت در این مورد، شهرداری تهران در برنامههای نوروزی از نمایش حاجیفیروز با صورت سیاه در کارناوالهای نوروزی خودداری میکند.»
سال گذشته بسیاری از هنرمندان به این تصمیم و نژادپرستانه بودن چهره حاجی فیروز واکنش دادند و بسیاری هم در باره ریشه حاجی فیروز نوشتند که سیاهیاش اصلا ربطی به نژادش ندارد و نشانهای از تازه رستن است و این که چون تازه از خاک سربرآورده سیاه است. ویدئویی هم از بهرام بیضایی دست به دست میشد که در یک سخنرانی درباره سیاه و ارتباطش با سیاوش اسطورهای صحبت میکرد. اما به هرحال اتفاق افتاده بود و برگشتی هم در کار نبود.
امسال علاوه بر حاجی فیروز کل مراسم و کارناوال نوروز تعطیل شد.
مرگ در بهارخبر تلخ روز اول فروردین منتشر شد. مهرنوش شریعتی عروسکگردان، صداپیشه و بازیگر در اولین روز عید و در روز تولدش بعد از یک هفته فرو رفتن به کما به دلیل کرونا درگذشت. او ۲۰ سال فعالیت حرفهای در زمینه بازیدهندگی و صداپیشگی و کارگردانی نمایش عروسکی داشت و در فرانسه، یونان، تونس، ترکیه، صربستان، لهستان، بلغارستان هم نمایشهایی اجرا کرده بود. عروسکگردانی آثاری بسیاری از جمله خواب خورشید (اکرم صانعی ۱۳۸۰) هیچ نبود (زهره بهروزینیا ۱۳۸۳) آخرین گل (زهره بهروزینیا ۱۳۹۰) پری کوچولوی دریایی (مریم تیموری ۱۳۹۱) و کارگردانی نمایش سترون و عروسکگردانی فیلم سینمایی عروسکی گورداله و عمه غولی (نادره ترکمانی ۱۳۹۱) از جمله فعالیتهای او بوده است.
جشنواره دانشگاهی و ماجراهایشاتفاق بعدی ماجرای واقعا عجیبی است. جشنواره تئاتر دانشگاهی یکی از مهمترین جشنوارههای تئاتری است که هر سال برگزار میشود. در تمام این سالها هم همیشه یک دانشجو دبیر آن بوده است. اما امسال در حالی که دانشجویان در انتظار فراخوان جشنواره بودند، دبیر جشنواره در آخرین روز کاری اسفند اعلام شد و همه را بهتزده کرد.
این بار به جای یک دانشجو رحمت امینی، استاد دانشگاه، از سوی وزارت علوم به عنوان دبیر انتخاب و معرفی شده بود. هیچ دلیل و توضیحی هم برای این کار داده نشد. اما بسیاری در برابر آنچه تخلف آشکار وزارت علوم خوانده شد، سکوت نکردند.
در پی این اعتراضات اعلام شد که رحمت امینی دبیر علمیجشنواره است و دبیر جشنواره همچنان یک دانشجو خواهد بود، اما این عنوان تازهساخت هم اعتراضها را کم نکرد. از جمله محمد طباطبایی حسینی ، دبیر اسبق مجمع تئاتر دانشجویان کشور و دبیر ششمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، در یادداشتی که در ایسنا منتشر کرد نوشت: در ظاهر خبر باید برای بسیاری، حتی بسیاری از فعالان تئاتر بدیهی و حتی خوشایند باشد که یک استاد دانشگاه دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی شده است اما نه تنها خوشایند نیست که یک تخلف و انحراف آشکار در این تصمیم و این انتصاب وجود دارد. صریح و شفاف است که صاحب این قلم به عنوان یکی از پایهگذاران جشنواره تئاتر دانشگاهی و مجمع تئاتر دانشجویان کشور این یاداشت را در واکنش به تصمیم اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای انتصاب یک مدرس دانشگاه به عنوان دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان مهمترین رویداد تئاتر دانشجویی ایران قلمی میکند.»
او در این یادداشت به عنوان دبیر علمی هم اعتراض کرده و نوشته: «شاید گفته شود عنوان دکتر رحمت امینی دبیر علمی جشنواره است و دبیر اجرایی جشنواره همچنان دانشجو خواهد بود. پاسخ این است که با تعریف جایگاهی به عنوان دبیر علمی، به طور مشخص دبیر اجرایی تنها وظیفه اجرا خواهد داشت و بس. اگر قرار است یکی یا حتی بیشتر از یکی از استادان دانشگاه به جشنواره مشاوره بدهند (که میتواند مفید هم باشد) چرا آنها را به عنوان مشاور علمیمنصوب نمیکنید؟ اگرچه مشاور را هم دبیر باید معرفی کند نه اداره کل فرهنگی وزارت علوم.
علیرضا اخوان، دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی دانشگاه تربیت مدرس و یکی ازنامزدهای دبیری جشنواره تئاتر دانشگاهی، هم به این ماجرا اعتراض کرد و در یادداشتی طولانی برای ایسنا نوشت: « وجه تمایز جشنواره تئاتر دانشگاهی با بیشمار جشنواره تئاتری دیگر کشورمان این است که در این جشنواره دانشجویان قدرت تصمیمگیری و قدرت اجرایی دارند و دانشجویان هستند که گرداننده و اجراکنندگان اصلی این جشنوارهاند. از دوره سوم تا دهم دبیران با رأی کانونهای تئاتر دانشگاهها معرفی و انتخاب میشدند. از دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدینژاد، دکتر اسلامی،مدیرکل وقت اداره فرهنگی وزارت علوم، با تأسیس خانه تئاتر دانشگاهی، که چندی بعد تعطیل شد، مجمع کانونهای تئاتر دانشجویان را برچید و از دوره سیزدهم دبیران جشنواره را با شیوههای غیر دموکراتیک منصوب کردند.»
در بخش دیگری هم به عنوان دبیر علمی اعتراض کرده و نوشته است: « خبر انتصاب را در آخرین روز اداری اعلام میکنند تا خبر در شلوغی روزهای پایانی سال گم و در تعطیلات رسمی فراموش شود. زشتتر آنکه خبر به صورت رسمی اعلام نمیشود تا از جانب دانشجویان مطالبهگری صورت نگیرد...از شما میخواهیم که سمت دبیر علمی را به صورت آکادمیک و علمی برای ما تعریف کنید. کدام جشنواره تئاتری را در دنیا میشناسید که سمتی با عنوان دبیر علمی داشته باشد؟ این ابداعات بدون خلاقیت از کجا میآید؟ آیا دبیری که در تلاش است جایگاه خودش را به واسطهی تعطیلات عید به دست بیاورد، علمیاست؟ آیا دبیری که حاضر به رعایت قانون جشنوارهی تئاتر دانشگاهی نیست که میگوید: «دبیر جشنواره باید دانشجو باشد» و سمت جدید تعریف میکنند و ساختار جشنواره را تغییر میدهند، علمی است؟ هیچ بنای آکادمیکی برای ایجاد چنین عنوانی وجود ندارد، شما به هرآنچه وجود داشته بیاحترامیکردهاید و این رفتارها هرگز نمیتواند علمیتلقی شود.»
به هر حال با تمام اعتراضها همچنان خبری از استعفای رحمت امینی و انتخاب یک دانشجو به عنوان دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی نیست.
سقوطنمایش دکتر نون به کارگردانی هادی مرزبان کارش را از نیمه تعطیلات در سالن اصلی تئاتر شهر شروع کرد. اما روز ۱۱ فروردین حادثهای برای یکی از بازیگران این نمایش پیش آمد.
علیرضا پودینه هنگام اجرا در پشت صحنه و به دلیل تاریکی به بخش ماشینری سقوط کرد و پا و کمرش نیاز به جراحی پیدا کرد. این حادثه به هیچ وجه ساده نیست و اصلا نباید اتفاق میافتاد، اما از طرف کارگردان به سادگی گرفته شد و رسانهها هم مثل یک حادثه عادی با آن برخورد کردند. اما واقعا عادی نیست که یک بازیگر در اجرایی که اتفاقا تجربی و فیزیکال هم نیست اینطور دچار حادثه شود.
مرزبان بعد از حادثه اول از این که برای اجرا اتفاق خاصی نیفتاد و ادامه پیدا کرد اظهار خوشحالی کرد و بعد هم از تئاتر شهر تشکر کرد که سریع به مشکل رسیدگی کردند و بعد در آخر گفت متأسفیم که این بازیگر دیگر نمیتواند با گروه همکاری داشته باشد. اما رضا کیانیان، طراح صحنه، که مسئول مستقیم این اتفاق است، تا به حال هیچ حرفی نزده است.
در حالی که مسئولیت کامل دکور و امنیت آن و همینطور امنیت بازیگران را باید تأمین میکرده که نکرده است. پیام فروتن، طراح صحنه، در لایو اینستاگرامش در باره این ماجرا صحبت کرده و یک راه حل بسیار ساده برای آن ارائه داده که نه تنها در این اجرا که در هیچ اجرای دیگری هم به کار گرفته نمیشود و آن استفاده از نوارچسب فلورسنت است که در تاریکی میتواند راه را از صحنه تا اتاق گریم به بازیگر نشان دهد. بعد از طراح صحنه هم کارگردان مقصر است و تئاتر شهری که کارگردان از آن تشکر کرده است. مجموعه تئاتر شهر حتما باید مسئول فنی داشته باشد که بر امنیت دکور و بازیگران و تماشاگران نظارت داشته باشد و معلوم نیست چنین پستی در این مجموعه وجود دارد یا نه.
کد خبر 667582 برچسبها دانشگاه - دانشجو نمایش شهردارى تهران نوروز مجموعه فرهنگی تئاتر شهر تئاتر تئاتر عروسکیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: دانشگاه دانشجو نمایش شهردارى تهران نوروز مجموعه فرهنگی تئاتر شهر تئاتر تئاتر عروسکی جشنواره تئاتر دانشگاهی عنوان دبیر علمی عنوان دبیر دبیر جشنواره رحمت امینی وزارت علوم خانه تئاتر تاریخ مصرف حاجی فیروز یک دانشجو تئاتر شهر بسته ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۳۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از رکوردها تا یک تفاهمنامه تئاتری و...
رکوردهای از فروش سینماها، پیش فروش اجرای خرداد ماه صابر ابر، اتاق فرار پرمخاطب در هنر و تجربه، یک تفاهم نامه همکاری تئاتریها با ارتش و... از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.
فروش سینمای ایران از اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ به بیش از ۴۴ میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومان رسید و سینمای ایران در هفتهای که گذشت رکورد تازهای به ثبت رساند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه سینماشهر، روزهای پنجشنبه، ششم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۱ میلیارد تومان و جمعه هفتم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۳ میلیارد تومان، پرفروشترین روزهای سینمایی هفته گذشته بودند که این ارقام خبر از ثبت رکوردی تازه برای فروش روزانه سینمای ایران میدهند.
همچنین سهشنبه چهارم اردیبهشت با ۱۹۰ هزار و ۶۰۸ نفر، بیشترین تعداد بیننده هفته گذشته را داشت.
فیلمهای سینمایی «مست عشق» با فروش بیش از ۱۵ میلیارد و ۲۸۲ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان، «سال گربه» با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان، «بیبدن» با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۲ میلیون تومان و «ایلیا جستجوی قهرمان» با فروش بیش از یک میلیارد و ۴۲ میلیون تومان به ترتیب، فروشهای میلیاردی و رتبههای اول تا ششم جدول فروش هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.
فیلم های سینمایی «آپاراتچی» با فروش بیش از۴۹۵ میلیون تومان، «نوروز» با فروش بیش از۳۳۱ میلیون تومان، «پرویزخان» با فروش بیش از ۸۶ میلیون تومان و «روشن» با فروش بیش از۵ میلیون تومان در رتبههای هفتم تا دهم جدول فروش هفته اول اردیبهشت قرار گرفتند.
پیشفروش بلیت اجراهای ماه خرداد نمایش «امشب به صرف بورش و خون» به کارگردانی صابر ابر آغاز شد.
نمایش «امشب به صرف بورش و خون» نوشته مهدی یزدانیخرم و کار صابر ابر از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ در بلکباکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه رفته است.
با پایان بلیت اجراهای ماه اردیبهشت «امشب به صرف بورش و خون»، پیشفروش بلیت ۲۰ اجرای این نمایش در ماه خرداد، از طریق سایت تیوال آغاز شد.
دانشجویان رشتههای مختلف میتوانند در «یکشنبههای دانشجویی» با تخفیف به تماشای این اثر نمایشی بنشینند.
صابر ابر این مونولوگ را که بر اساس رمان «نازنین» فئودور داستایوفسکی و ترجمه یلدا بیدختی شکل گرفته است، در کنار فاطمه نقوی به صحنه میبرد.
دیگر عوامل نمایش «امشب به صرف بورش و خون» عبارتند از: مجری طرح: امیرسپهر تقیلو، طراح صحنه: صابر ابر، طراح لباس: ندا نصر، طراح گرافیک: فرهاد فزونی، طراح نور: نیلوفر نقیب ساداتی، محمدرضا رحمتی، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح صدا: عرشیا باقری، مشاور رسانهای: فریبرز دارایی، تبلیغات: استودیو این/جا، تبلیغات مجازی: آریان امیرخان (قیلم نیوز)، دستیار کارگردان: جواد باقری، گروه کارگردانی: الهام میرشفیعی، نیما سکوت، دستیار تهیه و تولید: محمدامین ساکی.
پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر میآید
نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد رحمانیانثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیهکنندگی سجاد افشاریان، روزهای پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش در بخش دانشجویی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هئیت داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.
«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «همآغاز» بهعنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.
خاکزاد پیش از این در نمایشهای «بک تو بلک»، «تنهایی و تنهایی وطنهایی»، «هرکسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خواب کشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.
اطلاعات بیشتر و بلیتفروشی نمایش «بیرون پشت در» بهزودی اعلام میشود.
«اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه» شد
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «گروه سینمایی هنر و تجربه» شد.
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» مورد استقبال مخاطبان، هنرمندان و چهرههای فرهنگی قرار گرفت و توانست عنوان پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه را در میان ۱۰ بسته اکران شده در هنر و تجربه را از آن خود کند.
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» که شامل ۵ فیلم کوتاه «مورس» ساخته روناک جعفری، «اسپاسم» ساخته صحرا اسدالهی، «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم سبحان، «رویای نیمهجان» ساخته آرمین اعتمادی و «گوشت تلخ» ساخته فرید حاجی است.
در گروه سینمایی هنر و تجربه (از سال ۹۸ تاکنون) بسته ۵ فیلم کوتاه «یلدای کوتاه»، بسته ۶ فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، بسته ۶ فیلم کوتاه «بازگشت کوتاه»، بسته ۵ فیلم کوتاه «وضعیت قرمز»، بسته ۵ فیلم کوتاه «پنجِ گان کوتاه»، بسته ۵ فیلم کوتاه «یک سانس؛ چند رویا»، بسته ۵ فیلم کوتاه «ژانر وحشت» و بسته ۶ فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» پیش از این اکران شده بود.
گروه سینمایی هنر و تجربه به پیشنهاد و استقبال فیلمسازان جوان حوزه فیلم کوتاه از سال گذشته تاکنون اکران ۲۱ فیلم کوتاه را در کارنامه خود ثبت کرده است.
بلیتفروشی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در سامانههای بلیتفروشی سینماتیکت، ایران تیک، آی تیکت و گیشه هفت همچنان ادامه دارد.
نمایش و نقد "آسمان غرب" در فرهنگسرای ارسباران
فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن نقد و بررسی میشود.
فیلم سینمایی «آسمان غرب» ساختهی محمد عسگری یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن با حضور محمد عسگری نویسنده و کارگردان، میثم مولائی تدوین، کورش جاهد کارشناس مجری و جمعی دیگر از عوامل فیلم نقد و بررسی میشود.
این فیلم با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهندوستی خلبان شهید علیاکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر میکشد.
میلاد کیمرام (در نقش شهید شیرودی)، امیر حسین آرمان (در نقش شهید ادیبان)، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی بازیگران فیلم سینمایی آسمان غرب هستند.
علاقمندان برای حضور در ششصد و سیزدهمین نشست باشگاه فیلم تهران میتوانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با شمارههای ۲۰- ۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند. همچنین برای رزرو صندلی نیز میتوانند به سایت سینماتیکت مراجعه کنند.
استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینماهای تصویر شهر/ ثبت رکورد پرمخاطب ترین روز سال برای ملت و باغ کتاب
در دو روز پایانی هفته گذشته سینماهای موسسه تصویر شهر میزبان بیش از ۱۸ هزار مخاطب بود.
به گزارش روابط عمومی موسسه تصویر شهر، با اضافه شدن فیلم «مست عشق» به چرخه اکران، سینماهای این موسسه در دو روز پایانی هفته گذشته ۱۸ هزار مخاطب را جلب کردند که در روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه سینماهای ملت و باغ کتاب رکورد پرمخاطب ترین روز سال را برای خود ثبت کردند.
«پردیس سینما گالری ملت» با ۴۳ درصد ضریب اشغال صندلی که قریب به ۷ هزار مخاطب را به خود اختصاص داده است، بیشترین آمار استقبال آن مربوط به فیلمهای «مست عشق»، «تمساح خونی»، «بی بدن» بوده است.
«پردیس سینمایی باغ کتاب» که از بهمن ماه سال گذشته پس از چهار سال وقفه، دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است، در دو روز پایانی هفته گذشته با نزدیک به ۵ هزار مخاطب، بیشترین سهم از فروش فیلم «مست عشق» را داشته است.
«پردیس سینمایی راگا» نیز از پرمخاطبترین سینماهای جنوب شهر تهران، با یک سالن مدرن و دو سالن ممتاز، در این دو روز با بیش از ۵۰ درصد ضریب اشغال صندلی، بیش از ۳ هزار نفر را به سینما کشانده است.
در پردیسهای سینمایی «تماشا» و «رازی» نیز «مست عشق»، «تمساح خونی»، «سال گربه» و «بی بدن» پرمخاطبترینهای این دو سینما بوده اند و هر کدام از سینماها به ترتیب تعداد ۱۸۰۰ و ۱۰۰۰ مخاطب را در دو روز پایانی هفته گذشته ثبت کرده اند.
موسسه تصویر شهر از موسسههای زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که مدیریت پنج پردیس سینمایی را برعهده دارد که پردیس سینما گالری ملت با ۱۲ سالن نمایش، پردیس سینمایی باغ کتاب با ۱۱ سالن نمایش، سینماهای راگا و تماشا در منطقه شهرری و یافت آباد هر کدام با سه سالن نمایش و پردیس سینمایی رازی در میدان رازی با ۲ سالن نمایش میزبان شهروندان و علاقمندان به سینما است.
کارگاه آشناسی با عکاسی فیلم در موزه سینما
موزه سبنمای ایران کارگاه اشنایی با عکاسی در فیلم و سینما را برگزار می کند.
در ادامه برگزاری کارگاه های تخصصی در موزه سیتما، کارگاه اشنایی با عکاسی در فیلم و سینما توسط امیر عابدی عکاس شناخته شده سینما برگزار می شود.
این کارگاه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۵ در سالن فردوس موزه سینما برگزار می شود و علاقمندان برای ثبت نام و شرکت در این کارگاه می توانند به آدرس زیر مراجعه کنند.
clubmuseum.ir/workshops/۴۵
به شرکت کنندگان در پایان کارگاه گواهی حصور داده می شود.
امیر عابدی از سال ۱۳۶۷ به صورت جدی عکاسی را در سینما آغاز کرد و تاکنون عکاسی بیش از ده ها فیلم بلند سینمایی ، مجنوعه تلویزیونی ، تیاتر و فیلم کوتاه را انجام داده است.
وی تاکنون جوایزی همچون سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم از جشنواره فیلم فجر را برای عکاسی فیلم سه زن، و تندیس زرین هشتمین جشن خانه سینما برای عکاسی فیلم مزرعه پدری را بدست اورده است.
عابدی عکاسی فیلمهایی همچون: نسل سوخته، شب یلدا، چهارشنبه سوری ، آلزایمر، یک شهروند کاملا معمولی، جاده قدیم، ساکن طبقه وسط، زندان زنان، قرمز، پرواز در نهایت، سریال مدار صفر درجه و ... را بر عهده داشته است.
مدیر کل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به منظور همکاری متقابل، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
حجتالاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامههای برگزیده گفتوگو و تفاهم کردند.
در جلسهای که با حضور حجتالاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایشهای خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگانها و فضاهای سازمانی ارتش، روی صحنه روند.
در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروههای اجرای تعزیه ارتش در فضاهای نمایشی و میادین و فضاهای روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.
همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفتوگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.
همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامههای برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفتوگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنوارههای برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامهنویسی در آن شرکت خواهند کرد.
همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامهنویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.
درپایان این جلسه، گفتوگوهای اولیه درخصوص احیای سالنهای ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاههای آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.
این باکس خبری به روز رسانی میشود.